Aanvragen van een interventieverslag
Na een interventie door Brandweer Westhoek kan je een verslag van deze interventie aanvragen. Lees grondig onderstaande informatie en vul het formulier in. Jouw aanvraag wordt zo snel mogelijk behandeld.
Elke persoon die rechtstreeks betrokken is bij de interventie:
- betrokken partij,
- vertegenwoordiger van de betrokken partij (raadsman, voogd, …),
- verzekeringsmaatschappij van de betrokken partij.
Andere administratieve diensten zoals de politie of de gemeente hebben ook het recht om een interventieverslag te vragen.
Op het interventieverslag zal je volgende gegevens terugvinden:
- Oproepgegevens
- Plaats, naam, straat en gemeente van de tussenkomst
- Aard v/d tussenkomst
- Type gebouw
- Acties
- Uitruktijden
- Andere aanwezige diensten
Het verslag beschrijft niet de grootte van de schade. (Vermoedelijke) oorzaken worden NOOIT vermeld op het afgeleverde interventieverslag.
De minimumtermijn voor het afleveren van het interventieverslag is één week na de aanvraag. Op voorwaarde dat het verslag al werd opgemaakt door de betrokken brandweerpost.
Er is geen enkele vergoeding verschuldigd. De aanvraag van een interventieverslag is gratis.
Verslagen met medische gegevens van een ambulancerit worden niet afgeleverd.
Soms vragen verzekeringsmaatschappijen gedetailleerde overzichten van andere stormschadegevallen of wateroverlast in jouw buurt. Daar het oplijsten van deze informatie een tijdrovende bezigheid is, kan er enkel een globaal overzicht gegeven worden van het totaal aantal weergerelateerde interventies in de volledige hulpverleningszone.
- Wanneer u geen betrokken partij was op het moment van de interventies, kan er geen overzicht worden bezorgd.
- Aangezien de wettelijke bewaartermijn van interventieverslagen slechts 10 jaar is, is er geen mogelijkheid dat er een lijst wordt afgeleverd met eerder plaatsgevonden interventies.
Net zoals elke andere hulpverleningszone hebben wij een historische lijst opgesteld met alle plaatsen waar er een brandweerkazerne is, waar er ooit een brandweerkazerne was, waar er mogelijk geoefend werd met schuim en waar er geblust werd met schuim. Deze lijst werd gebruikt door OVAM om de “PFAS-kaart Vlaanderen” op te stellen, daarin kunt u (niet enkel voor onze sites) opvolgen op welke locaties de maatregelen al dan niet zijn opgeheven.
https://www.vlaanderen.be/pfas-vervuiling/maatregelen-per-gemeente
Aangezien de wettelijke bewaartermijn van interventieverslagen slechts 10 jaar is, is er geen mogelijkheid dat we nog meer informatie zullen toevoegen aan deze kaart in de toekomst.
De toepassing van blusschuim is zeer beperkt, enerzijds door de hoge kostprijs maar anderzijds en vooral omdat de bluskracht van water bijna altijd groot genoeg is om zelfs zeer grote branden onder controle te krijgen.
De meerwaarde van (PFAS-houdend) blusschuim zit bijna uitsluitend bij grote vloeistofbranden. Brandweer Westhoek is een laagrisico-hulpverleningszone, dit soort branden komt bij ons dan ook niet voor waardoor PFAS-houdend blusschuim bij ons niet voorradig is, minstens sinds de oprichting van de hulpverleningszones in 2015.
Indien u nog bijkomende vragen hebt, dan mag u contact opnemen met [email protected], hij fungeert als SPOC binnen Brandweer Westhoek in het kader van het PFAS-dossier
Een interventieverslag opvragen kan via onderstaand formulier.