DIENSTORDER – Gebruik logo Brandweer Westhoek
- Van: diensthoofd Communicatie
- Aan: Alle personeelsleden
- CC: HOC/BOC
- Datum: 31/07/2019
- Nummer: 20190731
- Onderwerp: Gebruik logo Brandweer Westhoek
0 Inleiding
Als personeelslid zijn we allen terecht trots om lid te zijn van de brandweer. We willen dan ook aan de buitenwereld tonen dat we deel uitmaken van Brandweer Westhoek. De naam en het logo zijn een referentie voor de bevolking dat de persoon, het voertuig, het evenement,… gelinkt zijn aan de brandweer.
Het gebruik en de vermelding van het logo en de naam Brandweer Westhoek is echter niet zonder gevolg in bepaalde situaties. Het is dan ook van belang om een aantal aandachtspunten op te lijsten.
1 Toelichting
1.1 De eerste indruk
Vaak is het in de communicatie de huisstijl die de eerste indruk van een organisatie achterlaat, en het is juist die eerste indruk die zo belangrijk is. Deze wordt gegenereerd door uiterlijkheden en uitstraling en wekt ook een verwachting. Deze verwachting moet ook in de verdere ‘kennismaking’ volstaan. Het consequent toepassen van de uitstraling is van wezenlijk belang voor de identiteit van de organisatie.
1.2 Merkpersoonlijkheid
Het merk Brandweer Westhoek is de verpersoonlijking van de organisatie en bestaat uit twee delen; de fysieke eigenschappen, wat is het, wat doet het en hoe ziet het er uit en de merkpersoonlijkheid. Het merk heeft een gevoelswaarde, men kan het zien als een persoon. Een persoon met uitstraling en karaktereigenschappen. En het is juist die (merk-) persoonlijkheid die ieder (merk) zo uniek maakt. De uitstraling van Brandweer Westhoek laat zich dus ook niet vastleggen in één of twee ontwerpen, maar begeeft zich op een beperkte bandbreedte die bewust gekozen is en waar veel aandacht aan wordt besteed. Niet iedere doelgroep kan op een gelijke manier worden benaderd.
1.3 Aandachtspunten
De do’s & Don’ts voor het correct grafisch gebruiken van het logo staan opgelijst in een huisstijlhandboek. Dit is op eenvoudig verzoek te verkrijgen bij de dienst communicatie wanneer u wenst het logo te gebruiken voor een publicatie.
Het gebruik en de vermelding van het logo en de naam Brandweer Westhoek is echter niet zonder gevolg in bepaalde situaties. (verzekeringstechnisch, verantwoordelijkheden, …)
Concrete voorbeelden:
- U wil als vriendenkring van een brandweerpost een evenement organiseren (eetfestijn, spelletjesnamiddag, …) en wil hiervoor een affiche/flyer ontwerpen. U mag hiervoor het logo van Brandweer Westhoek gebruiken als referentie op uw communicatiedrager, maar is het van belang dat er steeds een organisator van het evenement vermeld staat. Bvb. “Een organisatie van vriendenkring brandweerpost X” of “Verantwoordelijke uitgever: vriendenkring brandweerpost X”Dit om de eenvoudige reden dat Brandweer Westhoek niet de organisator is van het evenement en dus ook niet aansprakelijk kan zijn voor eventuele gebeurlijke ongevallen. Er dient steeds vanuit de organisatie de nodige verzekeringen te worden afgesloten. Bijgevolg moet de vermelding van de verantwoordelijke organisator op de communicatie worden geplaatst.Stuur steeds voorafgaand aan de productie een proefdruk ter goedkeuring naar de communicatiedienst.
- U wil samen met een aantal collega’s, of alleen, een aantal kledijstukken personaliseren met het logo van Brandweer Westhoek. Dat kan, maar weet dat er een aantal grafisch bepalingen zijn hoe het logo ergens wordt opgeplaatst. Vraag toestemming voor het maken van de kledij per mail naar [email protected]. Het plaatsen van het logo kan ook niet zomaar op alle types kledij. Alle aanstootgevende voorstellen worden geweigerd. Stuur steeds voorafgaand aan de productie een proefdruk ter goedkeuring naar de communicatiedienst.
1.4 Niet volledig
Een huisstijlhandboek is niet (nooit) volledig en zal verder worden aangevuld naarmate de tools worden ontwikkeld. De meest recente versie van dit handboek is steeds verkrijgbaar bij de communicatiedienst.
1.5 Proefdruk
Om een consequente toepassing van de huisstijl te garanderen, is het belangrijk dat er een proefdruk van alle communicatie-uitingen ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de communicatiedienst. Pas nadat de communicatiedienst zijn akkoord heeft gestuurd, mag het materiaal geproduceerd, gepubliceerd en verspreid worden.
1.6 Contact
Voor meer informatie over het correct gebruik van het logo en de andere elementen van de huisstijl, neem contact op met de communicatiedienst. ([email protected])
Bijlagen
Huisstijl
Lees meer