30.10.2024

DIENSTORDER – Arbeidsreglement (versie 3.1)

  • Van: Personeelsdienst
  • Aan: Alle personeelsleden
  • CC: HOC/BOC
  • Datum: 30/10/2024
  • Nummer: 20241101
  • Onderwerp: Arbeidsreglement (versie 3.1)

0 Inleiding

In de zoneraad van 24 oktober 2024 werd versie 3.1. van het arbeidsregelement en bijlagen goedgekeurd.

 

Door het grote aantal personeelsleden is een papieren versie van het arbeidsregelement niet de meest ecologische en duurzame oplossing. Er werd gekozen, in samenspraak met de vakorganisaties, om 1 papieren exemplaar per post en 1 in de zonale administratie ter beschikking te stellen, in een ruimte die voor alle personeelsleden vrij toegankelijk is. Daarnaast wordt het ter beschikking gesteld op het intranet via deze link.

 

Versie 3.1. van het arbeidsregelement en bijlagen zal in werking treden op 1 december 2024.

1 Toelichting

Het arbeidsreglement werd herwerkt en volgende bijlagen werden geschrapt aangezien deze werden opgenomen in het arbeidsreglement of op het intranet geplaatst:

 

  • Contactgegevens
  • Organogram
  • Samenstelling van het MaT
  • Repetitieve uurroosters
  • Procedure arbeidsongevallen + geneeskundig getuigschrift model B
  • Coördinaten interne dienst preventie en bescherming op het werk
  • Procedure voor agressie door derden
  • Verzekeringen

 

Volgende bijlagen werden toegevoegd of gewijzigd:

Bijlage 1 – Reglement tijdsregistratie
Dit reglement is van toepassing op alle vaste personeelsleden.
Alle contractuele en vastbenoemde personeelsleden registreren de aan- en afwezigheden met het elektronisch registratiesysteem. Dit reglement helpt de personeelsleden bij deze registratie. Er werden geen wijzigingen doorgevoerd in dit reglement.

Bijlage 2 – Reglement thuiswerk
Dit reglement is van toepassing op alle personeelsleden in dagdienst 7,6 uur.
In deze bijlage werden de regels vastgelegd voor het thuiswerk. Er werden geen wijzigingen doorgevoerd in dit reglement.

Bijlage 3 – Elektronische loondocumenten
Dit reglement is van toepassing op alle personeelsleden.
In deze nieuwe bijlage werden de regels vastgelegd voor het ontvangen, raadplegen en archiveren van de elektronische loondocumenten.
De mogelijkheid om de loondocumenten op papier te ontvangen bestaat nog steeds.

Bijlage 4 – Ziekteverzuimbeleid
Dit reglement is van toepassing op alle personeelsleden. Tot op heden was er bij Brandweer Westhoek geen duidelijk ziekteverzuimbeleid. Om de gezondheid, de vitaliteit en de inzetbaarheid van de personeelsleden te waarborgen, is er nood aan een beleid en duidelijke spelregels om ziekteverzuim tegen te gaan.

Bijlage 5 – Kledijreglement
Dit reglement is van toepassing op alle personeelsleden.
De lay-out en opmaak werden gewijzigd. Er werd een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de verschillende basisuitrustingen: brandweer – ambulance – diensttenue.

Bijlage 6 – Alcohol en drugsbeleid
Dit reglement is van toepassing op alle personeelsleden.
De vorige versie van deze bijlage was gedateerd en onduidelijk. Met het nieuwe beleid wil Brandweer Westhoek het disfunctioneren op het werk door alcohol- en drugsgebruik bespreekbaar maken, het voorkomen en het verhelpen. Er werden duidelijke afspraken opgesteld betreffende alcohol- en drugsgebruik.

Bijlage 7a – Psychosociale risico’s op het werk
Deze bijlage is van toepassing voor alle personeelsleden.
De vorige versie was gedateerd en onduidelijk. Er werd getracht om met deze vernieuwde bijlage de verschillende psychosociale risico’s te beschrijven en een procedure uit te werken wanneer een personeelslid in aanraking komt met dergelijke risico’s.

Bijlage 7b – Samenwerking extern adviescentrum welzijnszorg
Dit reglement is van toepassing op alle personeelsleden.
Brandweer Westhoek is een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met de organisatie POBOS voor de psychologische begeleiding en ondersteuning van personeelsleden die een traumatische ervaring of interventie hebben meegemaakt.
Er werd niets aangepast in dit reglement.

Bijlage 8 – GSM-policy
De personeelscategorieën voor wie de GSM-Policy van toepassing is wordt toegelicht in de bijlage.

Bijlage 9 – Internet en emailpolicy
Deze bijlage is van toepassing voor alle personeelsleden.
Door het alsmaar intensievere gebruik van internet, e-mail en internettoepassingen is het belangrijk een aantal regels in acht te nemen. Deze bijlage beschrijft het gebruik van internet, e-mail en internettoepassingen van een device welke gebruik maakt van het netwerk van Brandweer Westhoek. Er werden geen wijzigingen doorgevoerd in deze policy.

Bijlage 10 – Camerabewaking
Deze bijlage is van toepassing op alle personeelsleden.
In deze bijlage werden de bepalingen met betrekking tot camerabewaking opgenomen.

Bijlage 11a – Afsprakennota perscommunicatie – algemeen

Bijlage 11b – Afsprakennota perscommunicatie – dispatching
Deze bijlagen zijn van toepassing op alle personeelsleden.
Als organisatie is het in de communicatie naar buiten toe belangrijk dat er eenvormig gecommuniceerd wordt. Het is daarom nodig om duidelijke afspraken te maken met zowel de pers als de medewerkers van Brandweer Westhoek. Deze bijlagen zijn duidelijke afsprakennota’s die helderheid moet scheppen in de taken en verantwoordelijkheden van de verschillende betrokkenen.
Er werden geen wijzigingen doorgevoerd in deze bijlagen.

Bijlage 11c – Woordvoering interventie
Deze bijlage is van toepassing op alle personeelsleden
Deze nieuwe bijlage bevat een flowchart die gevolgd dient te worden voor de woordvoering bij een interventie.

Bijlage 12 – Deontologische code
Deze bijlage is van toepassing op alle personeelsleden
Met deze nieuwe bijlage wordt er getracht een houvast, leidraad aan te bieden aan de personeelsleden.

 

Kolonel K. Dorné
Zonecommandant

Brandweer Westhoek
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.