Social media policy

Sociale media, websites, blogs zijn steeds belangrijker wordende communicatiekanalen voor zowel de bevolking, jullie als de hulpverleningszone. Via deze weg verspreidt informatie zich razendsnel en heeft de verspreide informatie een serieuze impact. Want jij bent namelijk van ‘de brandweer’. Alles wat je post op sociale media kan een invloed hebben op jouw eigen professionele reputatie en die van Brandweer Westhoek. Je bent steeds zelf verantwoordelijk voor de informatie die je verspreidt. We zijn er echter van overtuigd dat iedereen verstandig genoeg is om met zijn sociale media om te gaan.

Een aantal tips en handige kapstokken voor het gebruik van sociale media …

1. GEBRUIK JE GEZOND VERSTAND

Denk na vooraleer je iets online plaatst en communiceer op een constructieve manier.

2. BEROEPSGEHEIM

Artikel 458 van het strafwetboek bepaalt dat alles wat je vaststelt tijdens de uitoefening van je functie onder het beroepsgeheim valt. Dat wil zeggen: alle vertrouwelijke info die je verneemt, ontdekt, vaststelt of interpreteert tijdens je functie valt hieronder. De schending van het beroepsgeheim is een strafbaar feit.

Deel dus geen vertrouwelijke info !  Vragen van nieuwsgierige journalisten?  Altijd doorverwijzen naar de dienst communicatie.

3. RECHT OP PRIVACY

Respecteer steeds het recht op privacy van anderen.  Deel geen adresgegevens of persoonsgegevens met vrienden, collega’s als die niet opgeroepen zijn voor het incident, journalisten, …

4. RECHT OP AFBEELDING

Let op met het publiceren van foto’s. Niet alles en iedereen kan zomaar gedeeld worden op het web. Vraag toestemming alvorens iets te posten. (liefst schriftelijk)

5. FOCUS ON THE JOB

Het is niet de bedoeling om tijdens interventies bezig te zijn met sociale media.  Foto’s nemen en filmpjes maken tijdens interventies is helemaal fout en draagt bovendien niet bij aan de reputatie van de brandweer.

6. STEEK JE EIGEN HUIS NIET IN DE FIK

Wees loyaal tegenover Brandweer Westhoek. Klachten of kritiek over de organisatie horen niet thuis op sociale media of in de pers (!). Dit kan gerust via interne weg (e-mail, postoverste, dienst communicatie, zonaal informatiecomité,…) gecommuniceerd worden.

7. RESPECT

Behandel anderen met respect.  Doe geen uitspraken over je collega’s, andere posten, de zone, burgers, andere zones, … Zet niet aan tot racisme, discriminatie, vreemdelingenhaat of negationisme. Als medewerker van Brandweer Westhoek heb je een voorbeeldfunctie.

8. DE HELE WERELD LEEST MEE

Je boodschap blijft zichtbaar, altijd en overal. Alles wat je post op sociale media blijft altijd en wereldwijd terug te vinden. Ook nadat je het gewist hebt.

9. SPREEK ALTIJD IN EIGEN NAAM

Maak duidelijk dat je berichten in eigen naam plaatst en gebruik de ik-vorm. Verwijs desnoods door naar de officiële kanalen van de hulpverleningszone.  Merk je berichten op waarin de hulpverleningszone wordt vermeld, antwoord dan niet in eigen naam, maar stuur dit door naar de dienst communicatie.

Door de website verder te gebruiken gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer

Brandweer Westhoek maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door op 'OK' te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op de disclaimer onderaan de website.

Sluiten